Inspiracją był tom „Niewspółmierność”
pod redakcją dra Tomasza Bilczewskiego, czyli pierwsza w Polsce antologia,
która jest autorskim wyborem prac na ten temat. Właściwie nie sama antologia, a
podział tekstów zawartych w zbiorze. Stąd pomysł, żeby stworzyć obszerny spis
bibliograficzny artykułów i książek na temat komparatystyki jako metody
badawczej w języku polskim, który mógłby być ciągle aktualizowany i byłby bazą
dla osób, które chcą zajmować się teorią literatury oraz dla osób, które chcą
sobie uświadomić, jak różne są poglądy na temat tradycji komparatystycznej,
przyszłości takich badań, a przede wszystkim – jak obszerny jest to temat. Stąd
w spisie bibliograficznym pojawiają się artykuły dotyczące genezy
komparatystyki, jej dziejów w XIX i XX wieku, obecnej struktury i kondycji tej
dziedziny wiedzy, nowych specjalizacji komparatystycznych, komparatystyki i
problemów współczesnych (postkolonializm, literatura kobieca, obszary pamięci,
teoria przekładu, „śmierć dyscypliny”, etc.) oraz artykuły dotyczące różnorodnych
zastosowań komparatystyki.
Postanowiłam zachować podział (ale nie
kolejność) autorski dra Tomasza Bilczewskiego z „Niewspółmierności” i dodać do
niego kilka zagadnień, szczególnie dotyczących starej teorii komparatystyki. W
spisie bibliograficznym niektóre antologie są rozbite na poszczególne artykuły,
jeżeli są to artykuły dotyczące różnych poddziedzin komparatystyki.
Bibliografia jest ujednolicona,
posegregowana, łatwa do wyszukania w Internecie na potrzeby znalezienia jakiegoś
opracowania do pracy naukowej, etc. W każdej kategorii prace wymienione są od
najświeższego artykułu. Dodatkowo został sporządzony alfabetyczny spis autorów - teoretyków.
Spis bibliograficzny powstał z chęci
stworzenia czegoś praktycznego, z czego każdy student i badacz będzie mógł
korzystać z dowolnego miejsca na świecie. Ma on zastąpić niedokładne
wyszukiwarki katalogów bibliotecznych oraz przyspieszyć poszukiwanie
odpowiednich teksów za pomocą wertowania setek stron bibliografii w niektórych
antologiach. Projekt będzie rozbudowywany.
Autor: Kamila Boruc
kalietis@gmail.com
Studentka tekstów kultury na Wydziale Polonistyki UJ, była komparatystyka, była redaktor naczelna pisma Gołębnik, przewodnicząca Komisji Kultury WRSS WP UJ w latach 2011-2013. Obecnie menadżerka i wokalistka zespołu dżindżer projekt, założycielka i menadżerka inicjatyw takich jak Studio 29/2 oraz Kraków Kontra Reszta Świata. Zainteresowania naukowe: kultura XX i XIX w., amerykańska kontrkultura i Beat Generation, awangarda, powieść postmodernistyczna, mit miasta oraz muzyka funk, disco i alternatywa nawet w perspektywie kulturoznawczej.
Autor: Kamila Boruc
kalietis@gmail.com
Studentka tekstów kultury na Wydziale Polonistyki UJ, była komparatystyka, była redaktor naczelna pisma Gołębnik, przewodnicząca Komisji Kultury WRSS WP UJ w latach 2011-2013. Obecnie menadżerka i wokalistka zespołu dżindżer projekt, założycielka i menadżerka inicjatyw takich jak Studio 29/2 oraz Kraków Kontra Reszta Świata. Zainteresowania naukowe: kultura XX i XIX w., amerykańska kontrkultura i Beat Generation, awangarda, powieść postmodernistyczna, mit miasta oraz muzyka funk, disco i alternatywa nawet w perspektywie kulturoznawczej.